Livredning.DK
Livredning.DK + Kystlivredning.DK
Nyhedsmedie for Kystlivredning • Lifeguard Page of Scandinavia, Danish Section ( (+45) 9811 5454 • Editorial staff
FORSIDENDrukningKystmorfologiTurist-aspektHistorieUdlandetRedningsudstyrAEDSiteMap
Opgaverne Litteratur Kystlivredderprøven Online ForumMail ServiceA-ZRedaktion

KILDE: CNN den 19. november 1996
American Airlines udstyrer fly med 300 defibrillatorer

Næsten hver dag får en passager i ammerikanske fly hjertestop

American Airlines kunne primo november 1996 oplyse, at flyselskabet ville udstyre sine fly med ca. 300 nye defibrillatorer.
CNN oplyste den 19. november 1996, at flyselskabet American Airlines netop havde annonceret, at det ville blive det første amerikanske flyselskab med defibrillatorer ombord - hjertestartere, som med elektriske stød kan "jump starte" et standset hjerte i de højere skylag.
Australien's Qantas, London-baserede Virgin Atlantic og Air Zimbabwe havde allerede defibrillatorer ombord i flyene, da American Airlines i november 1996 meddelte, at selskabet ville have disse hjertestartere ombord.

American Airlines bekendtgjorde i november meddelelsen i samarbejde med the American Heart Association, der i længere tid havde presset på for at indføre defibrillatorer i passagerfly, i offentlige bygninger og ved sportsfaciliteter.

Denne defibrillatormodel fra Heartstream, Inc. blev i 1996 indført ombord på amarikanske passagerfly for at nedbringe den kedelige frekvens af hjertestop i luften. I dag er POWERHEART AED fra Cardiac Science den foretrukne - og POWERHEART AED anvendes da også af LIVREDNING.DK kystlivredderne ved Vesterhavets populære badestrande. Læs mere.
"Værdien i at have defibrillatorer ombord i flyene er primært, at det vil redde menneskeliv," sagde American Airline's medical director, Dr. David McKenas, til CNN i november 1996.

Næsten hver dag får en passager i ammerikanske fly hjertestop, ofte med døden til følge. Dette var årsagen til American Airlines´ tiltag. Men defibrillatorer havde hidtidigt ikke været anvendt i de amerikanske fly, da de normalt var for store, for dyre og for svære at anvende.

Men primo november 1996 vandt et elektronikfirma i Seattle myndighedernes godkendelse af en automatisk defibrillator, som ikke var større end en telefonbog. Den kostede dengang ca. $4,000 -- en videreudvikling af ældre modeller -- betjenes ved bare to knapper og en talestemme med instruktioner, som en person i panik er i stand til at følge. "Når først man har placeret elektroderne på patienten, analyserer defibrillatoren automatisk patientens hjerterytme og bestemmer om der kræves et elektrisk stød eller ej," forklarer Alan Levy, president of the device's manufacturer, Heartstream Inc.

Computer software i apparatet aflæser hjerterytmen, hvis der er en, og kalkulerer den fornødne stødstyrke.

De gamle defibrillatorer var for store, for dyre og for svære at anvende.
Før defibrillatorerne blev indført i flyene, måtte piloten ændre kurs i retning af den nærmeste lufthavn, mens flypersonalet forsøgte at udføre en manuel hjerte-lunge-genoplivning.

Men eksperter siger, at dette kun hjælper i ca. 10 minutter og det tager 20 minutter for et fly at lande.

American Airlines besluttede sig i 1996 for at købe 300 automatiske defibrillatorer til brug under længere internationale flyvninger. Flyselskabet havde 285 medicinsk betingede nødlandinger i løbet af 1994 og 1995.

KILDE: CNN den 19. november 1996

NYT AED Defibrillatorer i USA´s skoler
George Pataki PATAKI INITIATIVET. New York´s Guvernør George Pataki har ifølge et nyhedsbrev af 16. maj 2002 fra LifeSaving.com netop underskrevet en kontrakt med et defibrillator firma om levering af AED defibrillatorer til samtlige skoler i staten New York. "Tiltaget er et meget positivt skrit i bestræbelserne på at gennemføre PAD (akronym for Public Access Defibrillation, red) over hele USA ... Ud over at have tilgængelige AED´ere i skolerne, er det også ekstremt vigtigt, at enhver skolelærer er trænet i den basale og livsvigtige hjælp, CPR," siger guvernør George Pataki og slår et slag for BLS (Basic Life Suport). I flere år har der vis-à-vis brandslukkeren i USAs supermarkeder været ophængt offentligt tilgængelige og brugervenlige AED defibrillatorer.
Imens halter Danmark håbløst bagefter, vil nogen nok mene.


RELATEREDE EMNER:

Diverse fotos af ny defibrillator (AED) - Efterår 2002
Derfor POWERHEART AED på badestranden
AED i virksomheder
Derfor POWERHEART AED til politiet
Derfor POWERHEART AED til brandvæsen
AED'ens vej til lægmandsbrug
De fire led i OVERLEVELSESKÆDEN
Online debat om AED-defibrillatorer i offentligheden
AED er brugervenlig - selv for børn
Pataki Initiativet: Lov om defibrillatorer i skoler i New York (forår 2002).
En AED med en Ph.D.
Derfor POWERHEART AED til politiet
DEFI´EN - defibrillatorer og lægmand (Fra europæisk kongres i hjerte-lunge-redning i Bella Centret, 1998)









[ KONTAKT REDAKTIONEN ]




Livredning.DK

WWW Livredning.DK

Op igen
Copyright © 1990-2005  • Nyhedsmedie for Kystlivredning / Lifeguard Page of Scandinavia, Danish Section, Livredning.DK
FORSIDENDrukningKystmorfologiTurist-aspektHistorieUdlandetRedningsudstyrAEDSiteMap
Opgaverne Litteratur Kystlivredderprøven Online ForumMail ServiceA-ZRedaktion